Lekarze, którzy przygotowują się do wystawiania e-Recept (obligatoryjnie od 8 stycznia 2020 r.*) w systemach do obsługi Elektronicznej Dokumentacji Medycznej muszą spełnić kilka warunków.
Certyfikat ZUS pobrany po założeniu konta na platformie PUE: https://www.zus.pl/pue; który jest również konieczny do wystawiania e-Zwolnień;
Certyfikat z RPWDL (Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą) możliwy do uzyskania po podłączeniu podmiotu leczniczego do platformy e-Zdrowie - P1: https://rpwdl.csioz.gov.pl;
Program gabinetowy Medfile® do obsługi Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, skonfigurowanego pod kątem wystawiania e-Recepty.
Wymagane pola:
Identyfikator nadany przez P1 (OID) – specjalny numer identyfikacyjny. Otrzymywany jest podczas składania wniosku w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL).
Część V kodu resortowego: 2-3 znakowy kod, który zapewnia identyfikacje jednostki. Kod znajduje się przedziale cyfr 01 – 99 bądź 100 – 999. Kod ten jest niezmienny bez względu na zmiany zachodzące w placówce.
Weryfikacja użytkownika - określenie specjalisty jako Lekarz bądź Dentysta.
NPWZ – Numer Prawa Wykonywania Zawodu uzyskiwany z przez określone jednostki.
Nazwa placówki / firmy – nazwa placówki zgonie z uzyskanym certyfikatem z RPWDL.
REGON: Dla praktyk lekarskich 9-cyfrowy, dla podmiotów leczniczych 14-cyfrowy
Adres placówki (Kod pocztowy, miasto, ulica, numer domu i lokalu) – Adres placówki na którą zostały uzyskane Certyfikaty z RPWDL.
Telefon – Numer w formacie 123456789- bez spacji oraz bez + ,
Najważniejszym zagadnieniem jest wgranie posiadanych przez lekarza, lekarza dentystę, pielęgniarkę lub położną wspomnianych wcześniej certyfikatów. W tym celu, po zalogowaniu do systemu Medfile® EDM należy skonfigurować ustawienia NFZ, klikając w zakładce „Moje konto” w panel „NFZ- Ustawienia”:
W górnej przestrzeni okna widoku, przyciskamy „e-Recepty P1- CSIOZ”;
Pierwsza czynność to wgranie certyfikatu kwalifikowanego lub certyfikatu ZUS. Klikając w polecenie system Medfile®EDM pozwoli wybrać wcześniej pobrany i zapisany na dysku naszego komputera plik. Jest on zapisany w pod nazwą: imię, nazwisko, data i godzina wygenerowania pliku. Jego rozszerzenie to .pfx lub .p12;
Po wybraniu pliku i kliknięciu „Otwórz” plik wgrywa się do systemu Medfile®EDM. O poprawnym wgraniu certyfikatu system powiadomi nas odpowiednim komunikatem;
Nadane przez użytkownika wcześniej hasło do certyfikatów należy wpisać w pole „Hasło certyfikatu użytkownika”;
Wgranie certyfikatu TLS oraz WSS przebiega podobnie. Wskazujemy odpowiednie certyfikaty z dysku i wgrywamy je do systemu Medfile® EDM. Przykładowe nazwy plików to: podmiot leczniczy_tls.p12 oraz podmiot leczniczy_wss.p12. Wszystkie hasła wygenerowane w trakcie tworzenia certyfikatów należy wpisać w odpowiednie pola;
Po wgraniu trzech certyfikatów do systemu należy uzupełnić niezbędne dane do wystawienia e-Recepty, wpisujemy Identyfikator nadany przez P1, który otrzymaliśmy w mailu po rejestracji do RPWDL;
W Wyszukiwarce Podmiotów Leczniczych należy sprawdzić dokładne dane placówki, tj.: V część kodu resortowego, wystawienie recepty jako lekarz lub lekarz dentysta, nazwę placówki, Numer Prawa Wykonywania Zawodu, nazwę placówki oraz dane adresowe i REGON (9-cio cyfrowy dla praktyk lekarskich oraz 14-to cyfrowy dla podmiotów leczniczych Ważne!);
Po wpisaniu wszystkich informacji należy wybrać polecenie „Sprawdź poprawność danych”;
Jeżeli dane zostały wprowadzone poprawnie pojawi się komunikat: „Połączenie zostało nawiązane poprawnie”.
Należy pamiętać, iż lekarz, stomatolog, pielęgniarka, położna, lekarz dentysta musi wygenerować własne certyfikaty samodzielnie, integracja z platformą P1 jest sprawą indywidualną dla każdego specjalisty i pracownika medycznego.
Wgranie wszystkich niezbędnych certyfikatów zapewnia możliwość wystawiania e-Recept przez lekarzy. Dzięki systemowi Medfile® można to zrobić sprawnie, zaraz po otwarciu wizyty lekarskiej pacjenta w zakładce „Wizyty”. Następnie bez problemów, szybko można wystawić elektroniczny dokument:
Po prawej stronie otwartego okna należy kliknąć polecenie „Dodaj receptę”, w tym momencie można wybrać rodzaj recepty Rp lub Rpw;
Następnie wpisujemy początek nazwy (wystarczą pierwsze trzy litery) konkretnego leku, po czym pojawiają się autosugestie nazw leków z bazy Medfile® EDM, wybieramy lek;
e-Receptę uzupełniamy o wszystkie niezbędne informacje: okres przyjmowania leku, procent refundacji, sposób dawkowania, rynkową cenę leku oraz liczbę opakowań przepisaną dla pacjenta;
W celu weryfikacji poprawnoście-Receptynależy kliknąć polecenie „Zweryfikuj poprawność recepty”, jeśli recepta jest wystawiona poprawnie otrzymamy komunikat: „Weryfikacja przeszła poprawnie”;
Zweryfikowaną e-Receptę można przesłać do CSIOZ.
Dla pacjenta, który nie posiada konta w systemie pacjent.gov.pl e-Receptę można wydrukować. Ponadto specjalista ma możliwość przejrzenia historii wszystkich wystawionych recept pacjentowi. Istnieje także opcja wysłania dokumentu anulowania e-Recepty z systemu Medfile®EDM.
Jak Pacjent zrealizuje e-Receptę?NEW!
Jak wygląda proces realizacji recepty dla Pacjenta? To jedno z pytań, które nurtuje 38 mln Polaków. Proces jest w założeniach prosty.
Lekarz wystawia e-Receptę. Pacjent otrzymuje:
SMS z 4 - cyfrowym kodem. W celu realizacji konieczne jest podanie w aptece Peselu.
lub
Mail z załączoną w PDF informacją o recepcie. Pik PDF jest bardzo podobny jak obecna Recepta. Posiada Kod oraz kod kreskowy. Farmaceuta zeskanuje kod i wyda Pacjentowi leki.
lub
Wydruk informacyjny (czyli w praktyce wydrukowany dokument, który jest analogiczny co do formy jak obecna Recepta! ). Na wydruku znajduje się kod e-Recepty oraz kod kreskowy. Farmaceuta wyda Pacjentowi lek na podstawie tego wydruku.
Wbrew powszechnej opinii, Pacjent nie musi rejestrować IKP (Internetowego Konta Pacjenta), aby otrzymać e-Receptę. Lekarz może bowiem wydać druk informacyjny, który jest analogicznym dokumentem uprawniającym do realizacji recepty w aptece. Wniosek jest następujący: lekarz może wystawić e-Receptę każdemu pacjentowi niezależnie od tego, czy pacjent posiada IKP czy nie.
Kluczowym elementem pozwalającym na realizację e-Recepty jest Kod recepty (4 -Cyfrowy) - w połączeniu z posiadanym przez każdego pacjenta, numerem PESEL kod taki daje możliwość realizacji recepty w każdej aptece.
Lekarz, korzystając z dobrego programu gabinetowego, ma możliwość wysyłania różnego rodzaju powiadomień do Pacjenta: są to wiadomości mailowe oraz wiadomości SMS. Do tej pory najczęściej wykorzystywaną formą było przypomnienie/powiadomienie o dacie i godzinie wizyty. do katalogu wysyłanych informacji do Pacjenta może dojść wiadomość SMS zawierająca KOD recepty. Czy to bezpieczne? Kod recepty umożliwia realizację recepty tylko w połączeniu z numerem PESEL, który stanowi pewnego rodzaju HASŁO uprawniające do realizacji recepty w aptece.
Wnioski: Decydując o wyborze programu gabinetowego, warto zwrócić uwagę, czy producent umożliwia wysyłanie SMS do pacjentów. Jest to bowiem wygodna forma komunikacji z Pacjentem. Dotyczy już nie tylko przypomnień o nadchodzącej wizycie, ale także przesyłania do Pacjenta (po jego uprzedniej zgodzie na taką komunikację) różnorodnych komunikatów - w tym także przesyłania kodów recepty.Komentuje Rafał Piszczek, Medfile S.A.
Zmiany związane z e-Receptą
Przejście na elektroniczną receptę, jak i w późniejszym terminie e-Skierowanie ma na celu usprawnienie codziennej pracy lekarzy, pracowników medycznych oraz ułatwienie funkcjonowania pacjentom. Innowacyjne zmiany związane z cyfryzacją służby zdrowia pozwalają na ograniczenie liczby nieczytelnych recept oraz dokumentów wystawianych przez osoby nieuprawnione. Zwiększy to bezpieczeństwo pacjentów i prowadzonych terapii. Systemy elektroniczne optymalizują również pracę lekarzy podczas sporządzania dokumentacji medycznej i pozwalają zwiększyć czas przeznaczany bezpośrednio dla pacjentów.