Raportowanie zdarzeń medycznych

Raportowanie zdarzeń medycznych to obowiązek od 01 lipca 2021 roku.

Na początku należy wgrać wymagane certyfikaty a następnie przekazać do systemu P1 informacje o zdarzeniu medycznym nie później niż po 48h od zakończenia świadczenia.

Elektroniczna Dokumentacja Medyczna Medfile® pozwala na bezpłatne raportowanie zdarzeń medycznych.

Program całkowicie zgodny z RODO

Krok 1
  • Z menu głównego wybieramy zakładkę „Pacjenci”.
  • W kartotece pacjentów wyszukujemy konkretnego pacjenta.
Wyszukaj konkretnego pacjenta w Kartotece pacjentów
Krok 2

Klikamy w „Szczegóły” przy wybranym pacjencie.

Wybierz funkcję Szczegóły przy danym pacjencie
Krok 3
  • W karcie pacjenta zjeżdżamy pod sekcję „Rozpoznania”.
  • Klikamy w przycisk „+ Rozpocznij wizytę” i z listy rozwijanej wybieramy np. Domyślna karta wizyty.
Rozpocznij wizytę i wybierz kartę wizyty
Krok 4
  • Na poziomie karty wizyty wskazujemy „Status wizyty”.
  • W przykładzie zostało wybrane „Zdarzenie zakończone.”.
  • Do wyboru są jeszcze opcje: Zdarzenie medyczne jest w trakcie oraz Zdarzenie medyczne się rozpoczęło, ale pacjent w nim nie uczestniczy (przepustka pacjenta).
  • Status „...w trakcie” dotyczy wyłącznie typów: Cykl leczenia, Osoba objęta opieką koordynowaną, Pobyt, Pobyt w oddziale szpitalnym.
Wybierz Status wizyty
Krok 5
  • Następnie wskazujemy „Typ wizyty”.
  • W przykładzie została wybrana z listy rozwijanej „Wizyta”.
  • Tymczasem do wyboru są: Akcja ratownicza, Badanie, Badanie (test) przesiewowe, Bilans zdrowia, Cykl leczenia, Hemodializa, Leczenie jednego dnia, Osoba leczona, Osoba objęta opieką koordynowaną, Pobyt, Pobyt w oddziale szpitalnym, Porada, Porada patronażowa, Sesja, Szczepienie, Transport lotniczy, Transport sanitarny, Wizyta, Wizyta patronażowa, Wyjazd ratowniczy, Wyrób medyczny, Świadczenie profilaktyczne.
Wskaż Typ wizyty
Krok 6
  • Wskazujemy „Adres świadczenia usługi”.
  • Czyli placówkę lub podmiot, do których należy obowiązek raportowania zdarzeń medycznych.
Ustaw Adres świadczenia usługi
Krok 7

Możemy określić „Usługi” wykonywane podczas wizyty.

Wpisz Usługi wykonywane podczas wizyty
Krok 8
Wypełnij rubrykę Rozpoznania
Krok 9
  • Wybieramy z listy rozwijanej „Status” wskazanego rozpoznania.
  • Do wyboru mamy następujące statusy:
    ‑ U Pacjenta występują objawy kliniczne lub są inne aktualne dowody choroby;
    ‑ Pacjent nie ma objawów choroby i nie ma innych dowodów jej występowania;
    ‑ Ponowne wystąpienie/powtórzenie stanu, który ustąpił, np. zapalenie ucha;
    ‑ Powrót stanu lub objawów po okresie poprawy lub remisji, np. nawrót raka;
    ‑ Brak u Pacjenta objawów choroby, ale istnieje ryzyko ich nawrotu;
    ‑ Brak u Pacjenta objawów choroby a także ryzyka ich nawrotu.
Wybierz z listy rozwijanej Status wizyty
Krok 10
  • Dalej w „Strona ciała”, określamy która strona ciała została poszkodowana lub zmieniona chorobowo.
  • Do wyboru są: Obie strony, Lewa strona oraz Prawa strona.
Określ Strona Ciała
Krok 11

Oznaczamy, gdy jest to „Rozpoznanie główne”.

Oznacz Rozpoznanie główne
Krok 12

Zapisujemy wprowadzone dane w karcie wizyty przyciskiem „Zapisz zmiany”.

Zapisz zmiany w karcie wizyty
Krok 13

Komunikat informujący, że „Dane wizyty zostały zapisane”.

Dane wizyty zostały zapisane
Krok 14
  • Ważne, jest żeby wizytę ukończyć, gdy już wszystkie potrzebne dane zostały zawarte w karcie wizyty.
  • Klikamy w przycisk „Zakończ wizytę”.
Zakończ wizytę
Krok 15
  • W wyskakującym oknie potwierdzamy czy na pewno wizyta powinna zostać zamknięta, przyciskiem „Potwierdzam”.
  • Jeżeli chcemy zrezygnować z zakończenia wizyty (w celu wprowadzenia jeszcze jakiś zmian w karcie wizyty), wybieramy przycisk „Anuluj”.
Potwierdź zamknięcie wizyty
Krok 16

Widok wygenerowanego raportu zdarzeń medycznych.

Raport zdarzeń medycznych
Krok 17

Raportowanie zdarzeń medycznych do P1 kończymy przyciskiem „Wyślij zdarzenia”.

Wybierz przycisk Wyślij zdarzenia medyczne do P1
Krok 18

Trwa wysyłanie raportu zdarzeń medycznych do P1.

Wyślij raport zdarzeń medycznych do P1
Krok 19
  • Komunikat informujący, że „Zdarzenie medyczne zostało wysłane”.
  • Raportowanie zdarzeń medycznych przebiegło prawidłowo.
Zdarzenie medyczne zostało wysłane

Raportowanie zdarzeń medycznych to krok do prowadzenia ciągłości historii leczenia pacjenta u różych specjalistów i w różnych placówkach.

To niejednokrotnie skarbnica wiedzy podczas ratowania życia pacjenta.

Medfile® EDM to program dla poradni medycznych na miarę XXI wieku.

Najczęściej zadawane pytania

Znajdź odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania
Czy mam dostęp do wizyt odbytych już przez pacjenta?

Tak. Do każdego pacjenta przypisana jest historia jego wizyt.

Gdzie ustawić zgodę na wysyłanie wiadomości SMS?

Zgodę na wysyłanie wiadomości SMS należy ustawić w kartotece pacjenta. W zakładce "Pacjenci" należy wybrać konkretnego pacjenta za pomocą przycisku "Szczegóły", następnie należy przejść do edycji danych pacjenta i zaznaczyć jedną z opcji “Pacjent wyraził zgodę na wiadomości SMS”.

Co to jest zdarzenie medyczne?

Zdarzenie medyczne to świadczenie zdrowotne służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia. Pozwala na budowanie ciągłości udzielanych pacjentowi świadczeń zdrowotnych, jak również zwiększenie dostępów do specjalistów i zmniejszenie kolejek. Obowiązkowe od 01 lipca 2021 roku. Sprawdź więcej

Zdarzenie medyczne - co należy raportować do P1?

Raportowanie zdarzenia medycznego dotyczy głównie:

  • danych usługodawcy, danych usługobiorcy,
  • dane identyfikujące świadczenie zdrowotne,
  • dane miejsca udzielenia świadczenia zdrowotnego,
  • dane pracownika medycznego udzielającego świadczenia zdrowotnego,
  • dane dotyczące dokumentacji medycznej wytworzonej w związku z udzielonym świadczeniem zdrowotnym,
  • inne dane pozwalające na identyfikację zdarzenia medycznego.

Szczegółowo zakres ww. danych zdarzeń medycznych przekazywanych do SIM przez usługodawcę określa rozporządzenie ws. zdarzeń medycznych. Sprawdź więcej

Kto musi raportować zdarzenie medyczne?

Obowiązek raportowania zdarzeń medycznych dotyczy wszystkich usługodawców realizujących świadczenia medyczne. Sprawdź więcej

Tukan
Weryfikacja zgodności systemu z profilami IHE i standardami HL7 z platformą TUKAN.
Umów prezentację