90% Polaków ufa farmaceutom. To dobra wiadomość w kontekście e-Recepty i EDM. Apteka to miejsce, gdzie pacjenci mogą bezpiecznie kupić lek oraz środki wzmacniające zdrowie.
Farmaceuta postrzegany jest jako autorytet w dziedzinie leków, w szczególności w kwestiach dotyczących ich składu, stosowania i interakcji. Ponad 90% Polaków ufa farmaceutom – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Naczelnej Izby Aptekarskiej oraz Fundacji Aflofarm przez BioStat® w styczniu 2019 na grupie ponad 1000 respondentów.
„Jest to dla nas powód do dumy i nobilitacji, a jednocześnie do intensyfikacji działań ukierunkowanych na pacjentów. Nie da się ukryć, iż ostatnie kilkanaście lat zmieniło rynek farmacji. Farmaceuta stał się bardziej sprzedawcą niż ekspertem od leków i farmakoterapii. Nie możemy pozwolić na to, aby możliwości i wiedza farmaceutów były dalej marnotrawione” – pisze Elżbieta Piotrowska-Rutkowska Prezes Naczelnej Izby Aptekarskiej.
W Polsce mamy prawie 14 tys. aptek i punktów aptecznych, gdzie pracują tysiące magistrów farmacji. To oznacza, że w bardzo bliskiej odległości mamy dostępnego wykwalifikowanego farmaceutę, który może udzielić porady na temat leku czy podstawowych dolegliwości zdrowotnych. Pacjenci w aptekach oczekują czegoś więcej niż sprzedaży leków. Aż 80% z nich oczekuje porad dotyczących leków, chociaż wiedzę o lekach najczęściej czerpią z Internetu lub od lekarza. Apteka pretenduje do miana punktu konsultacji zdrowotnych, co aż 94,5% farmaceutów uważa za bardzo ważny aspekt.
Przeczytaj więcej o: Telemedycynie i e-Dokumentacji w Medfile®
Naczelna Izba Aptekarska oraz Fundacja Aflofarm 11 kwietnia 2019 inaugurowały kampanię edukacyjną „Po pierwsze farmaceuta”, której głównym celem jest poprawa i wzmocnienie wizerunku zawodu farmaceuty w Polsce. Sama kampania i moment jej startu jest bardzo trafny z uwagi na zmiany zachodzące w ochronie zdrowia. Wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej to nie tylko proces obejmujący lekarzy, którzy zobligowani są do prowadzenia e-dokumentacji pacjentów. To również zmiany w aptekach – elektroniczna recepta oraz edukacja samych pacjentów na temat funkcjonowania w medyczno-farmaceutycznym świecie digital. Nie każdy pacjent wie, co pociąga za sobą e-recepta i jakie warunki należy spełnić, aby móc ją zrealizować.
„Przygotowana kampania z całą pewnością wpłynie nie tylko na zmianę wizerunku samego farmaceuty, jako specjalisty w dziedzinie leków i podstawowych porad zdrowotnych. Jesteśmy przekonani, że pomoże również pacjentom w odnalezieniu się w świecie e-recept i każdych kolejnych rozwiązań związanych z elektroniczną dokumentacją medyczną. Tak wysoki procent zaufania do farmaceutów to dobra wiadomość w kontekście digitalizacji ochrony zdrowia” – komentuje Rafał Piszczek, ekspert EMD Medfile®.
Z raportem „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe” można zapoznać się na stronie http://popierwszefarmaceuta.pl/
Przygotowany materiał jest wstępem do pierwszej w historii kampanii promującej zawód farmaceuty oraz promowanie idei wprowadzenia w Polsce opieki farmaceutycznej.