,,84,4% pacjentów boi się bólu u lekarza."
Jesteśmy narodem, który, chociaż do swojego zdrowia podchodzi z przewrażliwieniem, nie do każdego specjalisty udajemy się chętnie. Boimy się, że lekarz wykryje w nas jakąś chorobę – przecież w końcu się czegoś doszuka! Z drugiej zaś strony, nawet gdy coś nas boli, tkwimy w przekonaniu, że wszystko jest w porządku i że tak właśnie powinno być.
Wizyty lekarskie dzielą się na dwa typy: pierwsze to te, które można jakoś przeboleć i mimo, iż niechętnie, wytrzymać, a drugie to z kolei spotkania z lekarzem, na które pójdziemy tylko w ostateczności, drętwiejąc z bólu i wiedząc, że nie da się przejść obok tego, co nieuniknione.
Gdyby zadać pytanie, jakich specjalistów najbardziej boją się Polacy, większości z nas do głowy na pierwszym miejscu przyszedłby dentysta… Aż 56,5% mężczyzn na pierwszym miejscu stawia właśnie dentystę (kobiety bardziej boją się wizyt u ginekologa). Ból zęba niejednokrotnie wywołuje atak paniki, zwiastując wizytę u stomatologa. Ale czy aby na pewno taki diabeł straszny, jak go piszą? Co zrobić, aby rejestracja do stomatologa była przyjemniejsza i zniwelowała nasz strach?
Dla większości Polaków strach przed dentystą spowodowany jest obawą przed bólem podczas leczenia (aż 84,4% osób). Odrętwienie powoduje również dźwięk specjalistycznego sprzętu, który zdecydowanie nie umila wizyt u specjalisty – tutaj taką opinię wyraziło aż 47,7% ankietowanych. Duża grupa badanych – 37,5% osób – leczenie u dentysty uważa za nieprzyjemne ze względu na koszty, które te za sobą pociąga.
Według badania zorganizowanego przez Badanie Opinii, jedynie 38% Polaków odczuwa strach przed dentystą zawsze, kiedy umawia się na wizytę. 43,3% ankietowanych twierdzi, że boi się dentysty jedynie w niektórych przypadkach, a 18,7% w ogóle nie odczuwa strachu przed wizytą u stomatologa. To dobre wyniki, które przy odpowiednich udogodnieniach do pacjentów – w postaci dobrej, profesjonalnej rejestracji – mogą sprawić, że nasze obawy odejdą w niepamięć.
Jednym z czynników, który może powodować również, że wizyty u stomatologa nie będą należeć do najprzyjemniejszych, mogą być występujące podczas rejestracji problemy. Wciąż zajęta linia telefoniczna czy długi czas oczekiwania na wyznaczenie terminu z pewnością nie powodują, że chętniej udajemy się do dentysty – wręcz przeciwnie, będziemy jej unikać aż do ostateczności, kiedy to zwyciężeni przez ból bez względu na koszty i terminy w końcu udamy się na leczenie.
Wspólnie z portalem Badanie Opinii zapytaliśmy Polaków, jaka jest rejestracja ich marzeń i czy sprawia ona, że odczuwają mniejszy opór przed wizytą u specjalisty?
Aż 60,7% ankietowanych stwierdziło, że wymarzoną formą zapisu na leczenie byłaby rejestracja przez Internet. Zdanie to podzieliły również osoby powyżej 50 roku życia, którzy stanowią prawie połowę badanej grupy (aż 46,6%). 51,7% badanych oczekuje przypomnienia SMS o zbliżającej się wizycie, a 41,3% powiadomienia SMS o zapisaniu się do lekarza. Jedynie 19,2% ankietowanych wyraziło chęć, by skorzystać z rejestracji tradycyjnej. Bardzo dużo osób – aż 43,3% badanych – oczekuje również, aby recepcjonistka, która będzie przyjmować go na badanie, była miłą i kompetentną osobą.
Według wyników przeprowadzonego badania, mimo iż dentysta jest specjalistą, którego Polacy boją się najbardziej, zdecydowania mniejszość obawia się takiej wizyty za każdym razem.
75,5% osób stwierdziło również, że nie miewało wcześniej problemów z rejestracją do dentysty, a 7 osób więcej oznajmiło, że ich wystąpienie było ewentualnie spowodowane złym nastawieniem. Oznacza to, że przez pozytywne doświadczenia z zapisem na leczenie – wykazaniem poprzez rejestrację profesjonalizmu przychodni, otwarcia na klienta dzięki nowoczesnemu sposobowi zapisów, dbania o jego zdrowie i troskę o jego czas przez wysyłanie SMS z potwierdzeniem wizyty i przypomnieniem o niej – można niemalże całkowicie zniwelować strach przed leczeniem. Takie funkcje posiada właśnie oprogramowanie Medfile, które oprócz dogodnego systemu do rejestracji, dba również o podtrzymywanie komunikacji z pacjentem za pomocą przypomnień w wiadomościach tekstowych.
Pozytywnie nastawiony pacjent będzie odczuwał mniej strachu, kiedy zasiądzie na fotelu dentystycznym, dzięki temu będzie bardziej rozluźniony, a leczenie będzie wspominał pozytywnie. Jeżeli podczas zapisów na wizytę odczuje, że przychodnia jest nowoczesna, automatycznie będzie przekonany o tym, że i świadczone przez nią usługi są na wysokim poziomie. Dzięki temu zbuduje w sobie zaufanie, stopniowo ograniczając swój strach do minimum. Mówi się przecież, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie i ta zasada ma również zastosowanie w medycynie.
Przeczytaj więcej o: Bezpieczeństwie i technologii w Medfile