Wiadomości SMS to prawdopodobnie najpopularniejszy kanał komunikacji, z którego korzysta ponad 96% osób. Zapotrzebowanie na usługi w zakresie komunikacji SMS deklaruje coraz większe grono firm, a nasze badanie, wskazuje, że to najskuteczniejsza forma dotarcia do pacjentów.
We współpracy z Panelem Badanie Opinii przeprowadziliśmy badanie „Polak u lekarza” (https://www.medfile.pl/blog/polak-u-lekarza), które wykazało, że 71,3% pacjentów chciałoby otrzymywać przypomnienia w formie wiadomości SMS. Zaoferowanie pacjentowi takiej możliwości jest ogromną zaletą wskazującą dbałość o pacjenta.
„Wyniki badania zdecydowanie potwierdzają nasze wcześniejsze obserwacje dotyczące potrzeb pacjentów ze wszystkich grup wiekowych. Szczęśliwie zauważa to także NFZ, który już teraz testuje model POZ PLUS z aktywną rolą koordynatora. Pacjenci jasno deklarują swoje oczekiwania względem koordynacji. Powinna ona polegać między innymi na zarządzaniu terminami wizyt i badań, przypominaniu o nich, czy obsłudze wizyt technicznych ograniczających się przykładowo do odbioru recepty. Pamiętajmy, że skuteczna realizacja wszystkich tych działań niemożliwa jest bez wsparcia informatycznego. Wniosek z naszych analiz jest jeszcze jeden: świadczeniodawcy, którzy nie oferują takich możliwości, muszą liczyć się z odpływem pacjentów do innych placówek.” - komentuje Bartosz Olcha, Senior Project Manager w BioStat Sp. z o.o.
My mówimy, że warto, ale czy medycy próbują sprostać wymaganiom swoich pacjentów? Poprosiliśmy, by swoją opinią podzielił się z nami ekspert z branży SMS - Marek Kaczmarek, Marketing Manager w REDLINK.
„Odsetek lekarzy i przychodni medycznych korzystających z narzędzi do SMS marketingu stale rośnie, ale w ostatnim czasie zaobserwowaliśmy w REDLINK jeszcze większy wskaźnik tego typu zapytań. Specjaliści z tej branży powoli przekonują się do nowoczesnych sposobów komunikacji, które doskonale usprawniają ich pracę, bo np. nie jest już konieczne dzwonienie do każdej osoby z osobna, aby potwierdzić wizytę, a wystarczy prosty scenariusz komunikacji SMS, aby załatwić to wszystko automatycznie.”
Coraz więcej gabinetów lekarskich i fizjoterapeutycznych, które korzystają z Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (np. programu Medfile) używa funkcję SMS-ów z przypomnieniem o wizytach. Jaka jest więc skuteczność takich SMS, czy dzięki takiej wiadomości pacjent pamięta o wizycie?
„Oczywiście, że tak. Po pierwsze takie wiadomości przypominają o wizycie, często zapracowanym, pacjentom, ale także upraszczają ich ścieżkę do gabinetu, ponieważ potwierdzają konkretną godzinę wizyty oraz jej miejsce, przez co personel placówki może się skupić na innych, ważnych sprawach. SMS jest odbierany przez 98% użytkowników, więc to na ten moment najskuteczniejszy sposób przypominania użytkownikom o wizycie niezależnie od ich stanu majątkowego czy wieku.” – mówi Marek Kaczmarek, Marketing Manager w REDLINK.
Dzięki doświadczeniu naszego eksperta wiemy już, że aż 98% osób otwiera SMS-y, które otrzymuje, a ile z nas na nie odpowiada?
Marek Kaczmarek, REDLINK: „Tu wszystko zależy od rodzaju wiadomości, którą dany użytkownik otrzymuje. Jeżeli celem komunikacji jest np. potwierdzenie wizyty poprzez wysłanie SMS-a przez użytkownika to wtedy wskaźnik odpowiedzi jest często bliski 99%.
Najczęściej jednak (według wykorzystywanych scenariuszy) odpowiedź użytkownika oznacza rezygnację z wizyty, a liczba takich odpowiedzi zależy już od bardzo wielu czynników.”
Korzystanie z Elektronicznej Dokumentacji Medycznej to ogromne ułatwienie codziennej pracy lekarzy i specjalistów. Wachlarz dostępnych funkcji, a w tym wysyłanie przypomnienia o wizycie w formie wiadomości SMS pozwala odczuć pacjentowi dbałość o jego osobę w sposób indywidualny. Jaką ma to przyszłość?
„Jak już wcześniej zaznaczyłem, jest to zjawisko postępujące i według nas automatyzacja komunikacji w branży medycznej właśnie się wydarza i będzie się wydarzać w ten lub inny sposób. W tym momencie SMS jest najskuteczniejszym kanałem komunikacji w tym obszarze, a co przyniesie daleka przyszłość to możemy sobie jedynie wyobrażać.” – dodaje Marek Kaczmarek, ekspert SMS.
A wy, jak myślicie?
Zobacz także: Marketing gabinetów lekarskich
Marek Kaczmarek, Marketing Manager w REDLINK
Od 9 lat zajmuje się komunikacją marketingową marek z różnych branż i realizuje dla nich kampanie. Specjalizuje się w reklamie internetowej i nowoczesnych technologiach. Tworzy kompleksowe strategie e-marketingowe, szczególnie dla branży e-commerce, i realizuje działania wykorzystując: pozycjonowanie stron, reklamę w wyszukiwarce, reklamę display i video, media społecznościowe, kampanie e-mail i SMS, a także wiele innych narzędzi, dzięki którym generuje wzrost sprzedaży. Dodatkowo, z powodzeniem organizuje eventy i dba o wizerunek produktów. Marketing to jego pasja!