Pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkich pacjentów potrzebujących w ostatnim czasie pomocy lekarzy. Dobitnie pokazało to badanie przeprowadzone przez ekspertów Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat®, które wskazało, że w ostatnim tygodniu maja 2020, utrudniony kontakt z lekarzami miało prawie 75 proc. Polaków. Dotyczyło to nie tylko lekarzy rodzinnych, ale również specjalistów. Wsparcia tych ostatnich we wskazanym okresie potrzebowało około 2/3 ankietowanych i miało trudności z uzyskaniem takiej pomocy.
W marcu, niedługo po wprowadzeniu ograniczeń związanych z pandemią, 57 proc. ankietowanych doświadczyło utrudnień w kontaktach z lekarzami. Co ważne pod koniec maja, czyli zaledwie dwa miesiące później, odsetek ten wrósł do 73,7 proc.
Warto zaznaczyć, że 62,1 proc. ankietowanych rzeczywiście potrzebowało specjalistycznej porady medycznej, jednak ze względu na utrudnienia nie miało szansy jej zasięgnąć.
W dłuższej perspektywie może odbić się to na zdrowiu wielu pacjentów, zwłaszcza tych chorujących przewlekle, którzy powinni być pod stałą opieką lekarską, by móc lepiej kontrolować objawy postępujących z czasem dolegliwości.
Potrzebujący wsparcia Polacy, którym utrudnienia mocno dały się we znaki, zaczęli szukać alternatywnych sposobów kontaktowania się z lekarzami. Jednym z najlepszych rozwiązań okazały się zdalne porady medyczne, czyli rozwijająca się od lat telemedycyna.
Wśród 374 osób, które w ostatnim tygodniu maja 2020 skorzystały z pomocy lekarza, 36,6 proc. otrzymało ją właśnie poprzez usługi telemedyczne.
Z czego to wynika? Przede wszystkim z bezpieczeństwa takich porad. Aż 41,6 proc. ankietowanych przyznało, że zdalna porada medyczna jest w czasie pandemii najbezpieczniejszą metodą kontaktu z lekarzem. Wynika to oczywiście z faktu, że w ten sposób nie ma ryzyka zarażenia się od innych pacjentów przebywających akurat w gabinecie lub szpitalu.
Pod względem bezpieczeństwa inne formy kontaktu z lekarzem uplasowały się zdecydowanie niżej. Były to kolejno wizyty:
Najgorszy wynik pod względem bezpieczeństwa zanotowało korzystanie z Nocnej Pomocy Lekarskiej (bezpieczne tylko dla zaledwie 0,9 ankietowanych).
Jak więc doskonale widać e-Konsultacje są zdecydowanie najbezpieczniejszą formą kontaktu z lekarzem, dlatego w dobie pandemii COVID-19 stały się prawdziwą alternatywą dla zwykłych konsultacji medycznych.
Zdalna pomoc lekarska to przede wszystkim idealne rozwiązanie dla tych pacjentów, którzy potrzebują uzyskania e-Recepty. Zgodnie z omawianym sondażem Biostat®, 7 na 10 ankietowanych korzystających z konsultacji elektronicznych w końcówce maja potrzebowało ich po to, by otrzymać receptę.
e-Wizyta była też sposobem na to by:
Taka popularność zdalnego przepisywania e-Recept przez lekarzy to oczywiście nie tylko kwestia wygody, ale właśnie utrudnionego dostępu do gabinetów medycznych w dobie pandemii COVID-19.
Pandemia dobitnie pokazała, że rola telemedycyny wzrasta i staje się ona podstawą, by bezpiecznie i wygodnie kontaktować się z lekarzem. Pacjenci mają jednak do wyboru kilka form kontaktu z medykami. Największą popularnością cieszy się porada telefoniczna, z której skorzystało 20 proc. osób biorących udział w badaniu Biostat®.
Część pacjentów korzystała też z :
Rozmowa telefoniczna jak widać jest tą usługą, z której w przypadku telemedycyny korzysta najwięcej pacjentów. Jednak pozostałe metody również mają potencjał wzrostowy, zwłaszcza nowoczesny wideoczat.
Poszykujesz sprawdzonej witryny, by móc skorzystać z e-Wizyty? Sprawdź ofertę naszej platformy haloDoctor, poprzez którą pomoc oferuje blisko 400 lekarzy 40 specjalizacji. Pomogą Ci oni nie tylko w przepisaniu e-Recepty, ale również w uzyskaniu zwolnienia lekarskiego, zinterpretowaniu bieżących wyników badań czy w udzieleniu konsultacji medycznej. Dołącz do tysięcy osób, które każdego miesiąca korzystają z naszego serwisu.
Nie, ponieważ cały proces począwszy od umówienia e-Wizyty, po jej zakończenie wraz z wystawieniem dokumentu zazwyczaj zajmuje nie więcej niż kilkadziesiąt minut. Wszystko jednak zależy od: kompleksowości wywiadu oraz problemu zdrowotnego, z którym przychodzi pacjent na konsultacje.
Na platformie haloDoctor można znaleźć bardzo wielu lekarzy, którzy są dostępni dla swoich pacjentów 24/7. Dzięki czemu na L4 nie będziemy musieli czekać długo.
Nie, nie jest to możliwe, ponieważ każdorazowo, kiedy pacjent otrzymuje zwolnienie lekarskie, nie może świadczyć pracy. Nawet w przypadku kiedy ma ona charakter zdalny.
Wielu pacjentów błędnie myśli, że płacą za e-Receptę, a tak naprawdę płaci się tylko za usługę, jaką są konsultacje online. Pacjent nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów za wystawienie samej e-Recepty podczas uczestniczenia w e-Wizycie na platformie haloDoctor.